25 februari Gibraltar - Tanger MED

27 februari 2019 - Ouled Khellouf, Marokko

Vanmorgen vroeg opgestaan om met Siem naar de dierenarts te gaan.

We worden netjes iets over 9 de wachtkamer ingeleid en wachten daar totdat de dierenarts tijd heeft. Er ontstaat nog enige verwarring de dierenarts wil Siem nog een injectie geven tegen rabies. Na enige uitleg en aandringen van onze kant lukt het om alleen een gezondheidsverklaring te krijgen. We hoeven verder ook bij deze dierenarts niets te betalen en lopen tegen 10 uur de deur uit.

We besluiten om nog wat laatste inkopen te doen voordat we de overtocht gaan maken en dan op naar de haven. We kunnen nu alles in orde is met de hond kaarten kopen voor de boot van 14.00 naar Tanger-MED. Om ons heen zien we steeds meer busjes en auto's overladen met spullen soms wel een meter hoog bovenop het dak. De hectiek lijkt vandaag mee te vallen het parkeer en voorsorteer terrein ziet er toch redelijk rustig uit.

De wind lijkt inmiddels iets in kracht af te nemen. Tegen een uur of 4 is het dan zover we kunnen de boot op. Inmiddels hebben we ook een praatje gemaakt met twee Nederlandse echtparen die nu voor de tweede keer naar Marokko gaan. Zij hadden de boot van 11 uur moeten hebben en zijn dus al veel langer aan het wachten op de overtocht. Zij hebben net als wij bedenkingen om zodra we straks eenmaal klaar zijn met de douane enzo het te laat is om nog voor het donker naar een camping te rijden.

De boottocht valt alles mee ondanks de wind. We hebben de wind en hoge golven vooral van voren waardoor we redelijk rustig naar de overkant varen. We komen na de vrachtwagens als laatste van ons dek uit de boot en rijden als 1 van de eerste naar de gewone personen/camper auto's door de douane. De douane valt alles mee. We kunnen vrijwel direct doorrijden. Rechts van mij zie ik hoe het ook anders kan. In een soort van betonnen box zijn mensen al hun spullen van het dak af aan het halen en hun auto aan het uitruimen, op last van de douane. Bij het registreren van de auto wachten we op de Nederlanders die de boot nog moeten afkomen. Zij weten een plek waar het relatief veilig is om te overnachten. Tijdens het wachten zien we jongens behendig over een hek van zo'n 6 meter hoog klimmen. Ze proberen een ieder die binnen komt telefoon kaarten te verkopen. Zodra we de Nederlanders zien, rijden we achter hen aan door de laatste controle heen en parkeren op het parkeer terrein 100 meter verder. We zijn in Marokko pfff was toch wel een spannende dag ook al verliep alles eigenlijk heel soepel. Ik ga even met de hond een stukje lopen terwijl Tjaart de GPS enzo in orde probeert te maken. Het waait nog steeds flink en buiten is het ronduit koud nu de zon weg is. Om de auto's lopen een aantal jongens die van alles willen verkopen of.............. geen idee. Tjaart baalt inmiddels enorm hij kan de kaarten niet downloaden vanaf de computer naar de GPS, ook onze medelanders kunnen hem hier niet bij helpen. Daar sta je dan in een vreemd land. Maar goed de sfeer om de auto voelt niet bedreigend. Eerder speelt zich buiten een kat en muis spel af tussen de politie en de jongens die over het hek gekomen zijn. Voor de zekerheid halen we wat losse spullen van de auto en leggen die binnen. Hopelijk laten ze de spanbanden waarmee de reserve band op het dak ligt zitten. Bij onze buren wordt er met grote regelmaat aan de deur geklopt door de jongens bij ons niet 1 keer. We slapen deze nacht misschien iets waakzamer maar hebben toch een goede nacht.